05.10.2013 05:20
Reforma zdravotníctva musí smerovať k pacientovi. Všetky procesy v prebiehajúce j reforme systému zdravotnej starostlivosti by mali viesť k tomu, aby zdravotná starostlivosť, ktorú pacient potrebuje, bola dostupná pre každého v najvyššej odbornosti a aby bola poskytnutá bez zbytočného omeškania.
Efektivita zdravotníctva sa nemeria množstvom ušetrených peňazí, ktoré zostanú na účte zdravotnej poisťovne ako zisk, ale efektom, ktorý použité peniaze v zdravotnom systéme prinesú pre pacienta, pre celú spoločnosť.
Efektivita vynaložených peňazí sa posudzuje faktormi ako sú chorobnosť a úmrtnosť na civilizačné ochorenia, priemerná dĺžka života, percento detskej úmrtnosti, dostupnosť a geriatrickej starostlivosti, množstvo pacientov na čakacích listinách na operačné zákroky.
Tlak na najnižšiu cenu dovážaných liekov, plošná redukcia lôžok sociálnej a geriatrickej starostlivosti, znižovanie počtu lekárov špecialistov možno prinášajú úsporu zdravotným poisťovniam, ale znamenajú zároveň predlžovanie čakacích dôb na vyšetrenie či operačný zákrok, nedostupnosť kvalitnejších alebo drahších liekov , alebo zvýšenie doplatku pacienta a náklady na opatrovanie chorých a starých prenášajú na bedrá najbližších príbuzných.
Neexistuje ani lacné, ani rýchle, ani jednoduché riešenia, ktoré by priniesli zvýšenie dostupnosti vysoko kvalitnej zdravotnej starostlivosti pre všetky sociálne skupiny a pritom neúmerne nezaťažoval1io rozpočet krajiny. Existuje len cesta správnych krokov a politických rozhodnutí, na báze odborných vedomostí a skúseností z praxe, ktorých výsledkom bude pocit istoty každého z nás, že v prípade potreby sa na slovenské zdravotníctvo, lekára, zdravotnú sestru môžeme spoľahnúť.
Preto si stále a znova musíme pripomínať, že nie ušetriť peniaze vybraté na zdravotných odvodoch, ale čo najväčšie množstvo zachránených životov či uzdravených pacientov, sú skutočnými cieľmi zdravotného systému.