Koho už zaujíma krajský parlament??? A kto je komu k smiechu?
Voľby do Samosprávnych krajov nepredstavujú pre občanov miest a dedín žiadnu veľkú udalosť, nepredstavujú takú udalosť ani pre väčšinu politických strán. Krajskí poslanci, ale aj župani po nejakej dobe od volieb upadnú do akejsi anonymity, z ktorej vyliezajú len príležitostne a to pri príležitosti, keď sa môžu sebaprezentovať pri nejakej verejnoprospešnej činnosti alebo akcii, virtuálnej alebo skutočnej , avšak na ktorej majú málokedy svoj podiel a uskutočnila by sa aj tak. Martinčania si možno hmlisto pamútajú, ako sa poklepkával kameň atletického štadióna, ktorého výstavba sa onou inštaláciou základného kameňa aj skončila. Iným príkladom je účasť županov pri otváraní rôznych festivalov, najlepšie folklórnych či rokových, alebo účasť na masových športových podujatiach. Niet nič dojemnejšieho ako vidieť župana v šuštiakoch a teniskách uprostred rozjasanej športovej mládeže a ich rodičov alebo s k opačkami na futbalovom zápase rodnej strany proti deťom z detského domova na "sponzorskom umelom trávniku."
Dnes si už ľudia veľmio dobre uvedomujú, že samospráva na krajskej úrovni znamená otvorenie alebo naopak zastavenie toku financií, ktoré sú nad rámec mestského rozpočtu. Aký je tok financií z kraja do okresu Martin a do Turca by vedeli Turčania veľmi dobre porozprávať, hlavne tí ktorí sa musia autami vyhýbať na ceste do svojich dedín výmoľom a jamám, už roky čakajúcim na opravy. Stredné školy a učilištia sú tiež financované z rozpočtu samosprávneho kraja. Zdá sa Vám že sú stredné školy v okrese Martin bez finančných problémov. V období "pokrízového " rozpočtu "sociálneho zmieru " by takými mali byť. Ale prečo potom tá redukcia učebných odborov, združovanie stredných škôl ? A čo verejná doprava? Aj vám sa zdá nepatričné lepiť cez súkromnú reklamnú agentúru na autobusy plagáty s nápisom "Zľavy na cestovné sponzoruje Žilinský samosprávny kraj " ? Popravde, verejná hromadná autobusová doprava vykonáva svoju činnosť vo verejnom záujme a za tento verejný záujem dostáva z ropozčtu samosprávneho kraja peniaze. Avšak rozpočet samosprávneho kraja je tvorený z našich a vašich daní, preto nie samosprávny kraj, alebo župan, ale občania zo svojich daní platia seniorom a žiakom či invalidom zľavy na cestovnom, lebo občania Slovenska sú solidárni a úrad samosprávneho kraja je len inštitúciou, ktorá solidaritu občanov Slovenska prakticky realizuje, pričom poslanci samosprávneho kraja za jednotlivé okresy by mali primerane presadzovať záujmy regiónov ktoré reprezentujú v kontexte dôležitosti potrieb ostatných okresov a smerovania celého kraja. Aby sa nestalo, že rodná obec župana či poslanca prekvitá a vedie do nej 4 prúdová cesta s verejným osvetlením, kým ostatné len živoria. Takže kam smeruje Žilinský samosprávny kraj ? Ako turisrtická perla Slovenska s časťou Vysokých Tatier, Javorníkmi, Malou a Veľkou Fatrou, časťou Nízkych Tatier , Kysucké Beskydmi, romantickými zákutiami Hornéh oTurca či dramatickým tokom Oravy či Kysuce alebo vodnou sústavou na silnejúcom Váhu by Žilinský kraj mal byť turistickým lídrom v počte návštevníkom , azda hneď za Vysokými Tatrami. Aká je realita ? Pár cykloturistických trás na hranici s Poľskom , takmer žiadna spolupráca s Moravou a o perlách ako je Oravský Zámok či Likava sa nechyruje už ani v Bratislave, nieto ešte v zahraničí. Aká je podpora malému cestovnému ruchu, tvorbe penziónov či jednotlivým malým remeselníkom v podhorských dedinách ? Financie z Eurofondov sa dostávajú len k veľkopodnikateľom , ktorí ich obvykle ani nepotrebujú....deformácia podnikateľského prostredia, narušenie prirodzeného a zdravého rozvoja regiónu, to je dôsledok aj bez rozmyslu a po srtraníckych linkách čerpaných eurofondov, ktoré smerujú zväčša do projektov , ktorých dlhodobá udržateľnosť a cverejný prospech je ohraničený 3 - 4 rokmi, na ktoré je finančná dotácia viazaná. Preto treba ku "krajským" voľbám ísť a zvoliť svojho zástupcu nie podľa počtu bilboardov pri cestách či podľa inštrukcií , ale podľa najlepšej vôle, svedomia a podľa výsledkov práce kandidáta pre svoje okolie. K dobrej a bezchybnej reklamnej kampanmi s desiatkami bilboardov kandidáta, ktorého nepoznám sa treba stavať v duchu citátu od Phaedrusa " Neznámych môže oklamať, známym je však k smiechu ", lebo taká kampaň je skôr výsledkom kreativity profesionálnej marketingovej agentúry, ako skutočným obrazom schopností kandidáta na poslanca. AK vaše srdce patrí nášmu kraju, pri voľbách rozhodujte s rozumom.